تحصیل در قبرس

تحصیل در قبرس

قبرس کشوری جزیره ای است که در شرق مدیترانه واقع شده و در سال های اخیر به یکی از مقاصد محبوب ایرانیان برای تحصیل تبدیل شده است. این کشور به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم بندی شده که هر یک شرایط خاص خود را دارند. در قبرس شمالی مردم به زبان ترکی استانبولی صحبت می کنند و اکثر آنان مسلمان هستند. در طرف مقابل، بیشتر ساکنان قبرس جنوبی مسیحی هستند و به زبان یونانی حرف می زنند.
تعداد کالج ها و دانشگاه های قبرس شمالی از قبرس جنوبی بیشتر است و شما بر اساس علایق خود می توانید یکی از این دو بخش جغرافیایی را برای تحصیل در کشور قبرس انتخاب کنید. در این مطلب، شرایط تحصیل در قبرس را مورد بررسی قرار داده و تلاش کرده ایم اطلاعات کافی در زمینه تحصیل در قبرس را در اختیارتان بگذاریم.

مهاجرت تحصیلی به قبرس

دانشگاه های قبرس دانشجویان را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا پذیرش می کنند، که در ادامه توضیح کوتاهی درباره هر مقطع آورده ایم:

- مقطع کارشناسی: دوره کارشناسی در قبرس مانند ایران یک دوره چهارساله است و برای تحصیل در مقطع کارشناسی باید مدرک دیپلم داشته باشید. با اینکه برای درس خواندن در قبرس داشتن مدرک زبان ضروری نیست، اما برخی دانشگاه ها مدرک زبان آیلتس با نمره 5.5 یا 6 را از شما می خواهند. اما اگر مدرک زبان نداشته باشید، می توانید در آزمون تعیین سطح زبان دانشگاه شرکت کرده و در صورت نیاز در دوره های زبان دانشگاه شرکت کنید. پس از پایان این دوره می توان وارد دانشگاه شد. 

- مقطع کارشناسی ارشد: دوره کارشناسی ارشد در قبرس بعد از یک تا دو سال، و با ارائه پایان نامه به اتمام می رسد. اگر نمره آیلتس 6، یا دستاوردهای علمی و تحصیلی خاصی داشته باشید، می توانید بورسیه تحصیلی دریافت کنید. واضح است که برای پذیرش در دوره کارشناسی ارشد قبرس باید مدرک کارشناسی را کسب کرده باشید. 

- مقطع دکترا: دوره دکترا در قبرس حدود سه تا پنج سال طول می کشد. برای قبولی در دوره دکترا باید هم مدرک کارشناسی ارشد و هم نمره 7 مدرک زبان آیلتس را داشته باشید. برای این دوره باید موضوعی انتخاب کرده و به پژوهش در آن زمینه بپردازید. 


اعتبار دانشگاه های قبرس

اگر نگران اعتبار مدرک دانشگاه های قبرس هستید، باید بدانید که میزان معتبر بودن مدرک دانشگاه های این کشور توانایی رقابت با دانشگاه های ترکیه و اروپا را دارد. اگر نگاهی به لیست برترین دانشگاه های جهان بیندازید، نام چند دانشگاه قبرس مانند دانشگاه بین المللی قبرس، دانشگاه خاور نزدیک و دانشگاه مدیترانه شرقی را هم خواهید دید. 
علاوه بر این، اگر بخواهید بعد از قبرس در کشور دیگری ادامه تحصیل بدهید هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد، چون مدرک دانشگاه های قبرس در خیلی از کشورهای اروپایی و امریکا مورد قبول است. از طرف دیگر، بعد از پایان تحصیل در قبرس می توانید وارد بازار کار بشوید. 

 

آشنایی با چند دانشگاه معتبر قبرس

همانطور که در بالا گفتیم، برخی از دانشگاه های قبرس در لیست برترین دانشگاه های جهان قرار دارند. در ادامه شما را با چند دانشگاه معتبر قبرس آشنا خواهیم کرد:

 

دانشگاه بین المللی قبرس  

دانشگاه بین المللی قبرس که با نام CIU هم شناخته می شود، در سال 1997 میلادی و با تمرکز بر پرورش مهارت دانشجویان به جای گذراندن واحدهای صرفاً تئوری افتتاح شده است. رشته های فنی و شاخه های مرتبط با پزشکی شناخته شده ترین رشته های تحصیلی دانشگاه بین المللی قبرس محسوب می شوند.
این دانشگاه در شهر نیکوزیا در قبرس شمالی قرار دارد و تدریس در آن با زبان انگلیسی انجام می شود. دانشگاه CIU دوازده دانشکده و هشت مدرسه دارد و سالانه حدود 20 هزار دانشجو در بیش از 160 رشته در مقاطع مختلف این دانشگاه تحصیل می کنند. 

دانشگاه بین المللی قبرس

دانشگاه خاور نزدیک

دومین دانشگاه برتر کشور قبرس، دانشگاه خاور نزدیک است که در سال 1988 میلادی تأسیس شده است. یکی از بهترین دانشگاه هایی که علاقمندان به رشته دندان پزشکی می توانند در آن تحصیل کنند، دانشگاه خاور نزدیک است که رشته های آن به زبان انگلیسی تدریس می شوند. این دانشگاه که در قبرس شمالی واقع شده، تنوع رشته بسیار بالایی دارد و جزو قدیمی ترین دانشگاه های قبرس می باشد. 

دانشگاه مدیترانه شرقی

دانشگاه مدیترانه شرقی در سال 2023 میلادی در لیست پانصد دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته و مدرک بسیار معتبری دارد. این دانشگاه سال 1979 میلادی تأسیس شده و فضای خیلی وسیع و امکانات فوق العاده ای را در اختیار دانشجویان رشته های مختلف قرار می دهد. این دانشگاه دولتی دارای دوازده دانشکده، پنج مدرسه و 204 رشته تحصیلی است و سالیانه حدود 22 هزار دانشجو را پذیرش می کند. این دانشگاه در شهر فاماگوستا در قبرس شمالی قرار دارد. 

 

هزینه تحصیل در قبرس

هزینه تحصیل در قبرس، در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی یا حتی ترکیه، یکی از فاکتورهایی است که دانشجویان کشورهای مختلف از جمله ایران را به تحصیل در قبرس تشویق می کند. هزینه تحصیل در کشور قبرس بر اساس رشته تحصیلی یا مقطع تحصیلی تفاوت دارد. 
اما به طور معمول، برای تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه های قبرس باید بین 3 تا 9 هزار یورو هزینه کنید. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد قبرس هم به هزینه ای بین 3 تا 13 هزار یورو نیاز دارد. همچنین، برای کسب مدرک دکترای دانشگاه های قبرس هم باید حدود 13 تا 15 هزار یورو بپردازید. 
یکی دیگر از مزایای تحصیل در قبرس این است که معمولاً دانشگاه ها خوابگاه های مجهزی که در محوطه دانشگاه قرار دارند تا در اختیار دانشجویان می گذارند تا بتوانند بدون نیاز به گذران وقت و هزینه برای رفت و آمد، روی تحصیل خود تمرکز کنند. 

 

مدارک لازم برای اخذ پذیرش دانشگاه های قبرس

هر یک از دانشگاه های قبرس، شرایط و مدارک خاص خود را برای پذیرش دانشجو از شما خواهند خواست. بعد از آماده کردن این مدارک، باید در سایت دانشگاه مربوطه درخواست اپلای بدهید و یا با دانشگاه مکاتبه کرده و مدارکتان را برای بررسی ارسال نمایید. 
شروع ترم دانشگاه های قبرس معمولاً در ماه فوریه و اکتبر می باشد. توصیه ما این است که حداقل 6 ماه قبل از این تاریخ اقدامات لازم برای اخذ پذیرش دانشگاه های قبرس را انجام دهید تا زمان کافی برای رسیدگی به کلیه امور را داشته باشید.